یزدفردا :محمدرضا كوچك زاده "عضو شوراي اسلامي شهر يزد :* تأسيس بانك زمين با مشاركت بخش خصوصي گامي اساسي براي حل مشكلات موجود دربافت فرسوده (اعم از تاريخي و غيرتاريخي) وراه حل جلوگيري از رشد بي رويه شهرهايي نظير شهر يزد است.
درهمايشي كه تحت عنوان مديريت و برنامه ريزي شهري در اواخر سال 85 به همت شهرداري و شوراي اسلامي شهر مشهد برگزار گرديد يكي از مباحثي كه مطرح و مورد توجه قرار گرفت، موضوع تأسيس بانك زمين بود كه در خيلي از كشورها براي جلوگيري از بورس بازي زمين و ساماندهي زمينهاي داخل شهرها اقدام به اين مهم كرده اند. بطوريكه در آن كشورها، شهرداريها به تدريج زمينهاي بلا استفاده را خريداري و ذخيره نموده و در مواقع لازم با تهيه طرح و آماده سازي به متقاضيان مي فروشند. در نتيجه از اين طريق زمينهاي داخل شهرها را آنطور كه بايد مديريت و كنترل مي نمايند. در شهر يزد بر اساس نيازي كه براي ساماندهي زمينهاي معطل مانده و مخروبه هاي قابل حذف وجوددارد و نظر به رشد بي رويه شهر به سمت حاشيه، پس از تشكيل جلسات متعدد در شوراي اسلامي شهر و آسيب شناسي مشكلات موجود در بافت فرسوده اعم از تاريخي و غير تاريخي و نيز ساير مناطق شهر، خوشبختانه مصوباتي به تصويب رسيده است از جمله بخشي از صورتجلسه شماره74 شورا (پيوست 1) و بخشي از صورتجلسه شماره 135 (پيوست 2) و نيز ماده 111 قانون شهرداريها (پيوست 3) كه محمل قانوني تشكيل بانك زمين را فراهم آورده است. لذا ضروري است اقدامات لازم بمنظور تسريع در تدوين اساسنامه توسط شهرداري صورت گرفته و با پيش بيني مشاركت بخش خصوصي و بررسي و تصويب آن توسط شورا و همچنين همكاري جدي استانداري، شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان مسكن و شهرسازي و... و اختصاص بودجه لازم براي راه اندازي آن بعنوان سرمايه اوليه و همچنين همكاري عامه مردم خصوصاً معتمدين محلات، مقدمات اجرايي شدن اين امر مهم و ضروري و مفيد فراهم گردد.
نظر به اينكه يكي از مشكلات فراگير فعلي در شهر يزد ساخت و سازهاي خلاف و بي پروانه است (كه گاهاً آمار آنرا بيش از 60% اعلام نموده اند) و از عمده علل آن كمبود زمينهاي واجد شرايط براي اخذ پروانه مي باشد، با تأسيس اين بانك و تملك زمينهاي افتاده و مخروبه هاي جرم خيز و قابل حذف و تجميع آنها و سپس تهيه طرح هاي مناسب با بافت مورد نظر و بالاخره آماده سازي و فروش اين زمينها براي احداث بناهاي ويلايي يا مجتمع هاي آپارتماني يقيناً در زمان كوتاهي اين مشكل برطرف شده و شهر متحول خواهد گرديد. همچنين نظم و نسق شايسته اين شهرتاريخي و با هويت نيز افزايش خواهد يافت.
بديهي است تأسيس بانك زمين با اهداف فوق الذكر و با مشاركت بخش خصوصي، آنقدر مفيد و تحول آفرين خواهد بود كه ارزش ريسك و زحمات اجراي آن را داشته و تصميمي ابتكاري و خردمندانه مي باشد كه مي تواند الگوي مناسبي براي ساير شهرهاي كشور نيز باشد. با آرزوي توفيق الهي
پی نوشت :

 1 : بخشي از صورتجلسه شماره 74 شوراي اسلامي شهريزد
حتی المقدور پس از بازدید میدانی توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کلیه مناطق بافت تاریخی، مواردی از ساختمانهای مخروبه که قابل حذف و نوسازی می باشد روی نقشه طرح تفضیلی مشخص گردد تا با توجه به میزان آنها بتوان پس از تملک و تجمیع، طرحهای مناسب مسکونی و غیره (هماهنگ با بافت تاریخی) تهیه و از رشد بی رویه شهر جلوگیری شود. 

2 : بخشي از صورتجلسه شماره 135 شوراي اسلامي شهر يزد
طرح تشکیل بانک زمین در شهرداری مطرح و پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظرات مخالف و موافق، اصل و کلیات این طرح مورد تصویب قرار گرفت. ضمناً مقرر گردید شهرداری تا پایان شهریور ماه 87 نسبت به تهیه و تنظیم آئین نامه مدون با اخذ نظر کارشناسان اقدام و نتیجه را جهت بررسی و تصمیم نهایی به شورا گزارش نماید. 

3 : ماده 111 قانون شهرداريها
به منظور نوسازي شهرها، شهرداريها مي توانند از طريق تأسيس مؤسساتي با سرمايه خود، خانه ها و مستغلات و اراضي و محلات قديمي و كهنه شهر را با استفاده از مقررات قانون تملك زمينها مصوب 17 خرداد 1339 خريداري نمايند و در صورت اقتضاء براي تجديد ساختمان طبق طرح هاي مصوب شهرداري بفروشند و يا اينكه رأساً اقدام به اجراي طرح هاي ساختماني بنمايند. اساسنامه اينگونه مؤسسات را كه برطبق اصول بازرگاني اداره خواهد شد شهرداري هر محل تهيه و با تصويب انجمن شهر و تائيد وزارت كشور قابل اجرا خواهد بود. در هرجا كه در قانون تملك زمينها و آئين نامه مصوب 14/8/39 هيأت وزيران اسم از سازمان مسكن و وزارت كشاورزي و هيأت وزيران برده شده وظايف مذكور را بترتيب شهرداري، انجمن شهر و وزارت كشور انجام خواهند داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا